I Textilia er vi fast besluttede på at gøre en forskel. Vi vil skabe forandring sammen, og vi er forpligtet til at gøre vores del for at reducere vores klimapåvirkning, drive en ansvarlig forretning og skabe en positiv social indvirkning gennem hele værdikæden.
Højdepunkter i 2024:
- 78,7 % af vores kasserede tekstiler er blevet sendt til genbrug eller genanvendelse fra Textilia upcy. Målet er 100%.
- 2.856.172 stk. upcy-artikler er blevet produceret, herunder kasserede t-shirts, der bliver til håndstykker og lagner, der bliver til kokkeskjorter.
- 21 ud af 28 vaskerier er svanemærkede, hvilket er ét mere end året før.
- Vi har forpligtet os til at skabe en klimaplan knyttet til Paris-aftalens 1,5°C-mål for at få vores reduktionsmål godkendt af SBTi.
- 4,15 ud af 5 i gennemsnitlig arbejdsglæde. Målet er 4.1.
Vi skal tænke genanvendelige tekstiler som en værdifuld ressource
I Textilia handler bæredygtighed ikke kun om at reducere vores eget fodaftryk, men om at tage ansvar på tværs af værdikæden. En af vores største prioriteter er at forlænge levetiden på de tekstiler, vi allerede har. Det betyder, at vi reparerer, vedligeholder og optimerer vores vaskeprocesser, så vores tekstiler kan bruges længere. Når det ikke længere er muligt, sørger vi for, at tekstilerne får nyt liv via vores søstervirksomhed Textilia upcy.
Alle kasserede tekstiler fra vores vaskerier i Danmark og Sverige sendes til vores søstervirksomhed, Textilia upcy. I 2024 modtog vi ca. 813 ton tekstiler. 640 ton blev sendt til genanvendelse fra Textilia upcy – fordelt på direkte omsyning (50 %), mekanisk opkratning til genanvendte fibre (24 %) samt donation og downcycling til bl.a. produktion af bord- og akustikplader (26 %).
Indkøb af nye tekstiler som største emissionspost
Selvom vi gør store fremskridt, er der stadig meget arbejde at gøre. Indkøbet af nye tekstiler er stadig vores største emissionspost, og i 2024 udgjorde det 41 % af vores samlede CO₂e-udledning. Derfor er det et centralt fokus i vores klimaindsatsområder at reducere vores indkøb af nye materialer og arbejde tættere sammen med vores kunder for at forlænge levetiden på eksisterende tekstiler.
Social ansvarlighed og inklusion
Hos Textilia ønsker vi at skabe en positiv social indvirkning og give plads til mangfoldighed. Vi tror på, at diversitet og inklusion er helt afgørende parametre for at styrke både vores kultur og vores forretning – hvad enten det handler om køn, etnicitet, faglighed eller erfaring. Vi understøtter dette med konkrete initiativer som samarbejder med kommuner og jobcentre om rekruttering, sprogundervisning og målrettet onboarding.
Textilia vokser, og datainindsamlingen bliver bedre
Vi arbejder på at forbedre vores datakvalitet på vores CO2e-udledninger hvert år. Særligt har vi haft fokus på indkøb af nye tekstiler, da det er den største kilde til vores CO₂e-udledning. Derfor har vi i 2024 beregnet CO2e-udledningen ved hjælp af vores egen Textilia Calculator, som er udviklet i samarbejde med et eksternt konsulenthus. Disse beregninger dækker hele produktets rejse – fra produktion til bortskaffelse. For resten af tekstilerne har vi beregnet CO₂e baseret på materialernes sammensætning og vægt. Grundet udviklingen af datakvalitet samt vækst i Textilia, kan det dog være svært at sammenligne klimaregnskabet fra år til år.